Vacanso Leil

Hoe merk je dat je een burn-out hebt?

Burn-out

Een burn-out is in deze tijd een veelvoorkomend probleem. Het komt meestal doordat je al een tijdje alle ballen in de lucht probeert te houden. Je hebt een baan, gezin, een relatie, een hobby en een sociaal leven. Al die zaken bij elkaar kunnen erg druk en vermoeiend zijn. Zeker als het op één van die vlakken niet lekker loopt. 

 

Er zijn dan ook verschillende burn-out symptomen die je sterk het vermoeden geven dat jij aan deze aandoening ten prooi bent gevallen. Hoe kun je dit bij jezelf herkennen? In dit artikel staan een aantal symptomen die horen bij een burn-out. 

Lichamelijke symptomen 

Een burn-out is niet alleen psychisch. Het uit zich ook op een lichamelijke manier. Hieronder staat wat je kan verwachten. 

Vermoeidheid

Dit is één van de belangrijkste indicatoren. Je bent uitgeblust en je hebt het gevoel dat je nergens meer zin in hebt. Je lichaam en geest raken opgebrand als je een tijdje onder hoge druk hebt gestaan. 

Lichamelijke pijnen 

De stress die zich opstapelt in je lijf manifesteert zich na een tijdje weer door in je lichaam. Je zult hierdoor klachten als hoofdpijn, nek- en rugpijn ervaren. Gespannen spieren zijn dan een bekend probleem. 

Vatbaar voor ziektes

Door de stress gaat je algehele weerstand omlaag. Door een slecht immuunsysteem ben je vatbaarder voor ziektes. 

Psychische symptomen

Psychische problemen horen ook bij een burn-out. Let op de volgende symptomen. 

Slechte concentratie

Door langdurige stress wordt je concentratie minder. Dit komt door een verhoogde afscheiding van het stresshormoon cortisol in de bijnieren. Zo raken neuronen in de hippocampus van de hersenen uitgeput. Sommige sterven zelfs af. Dit verklaart dat je je niet meer kan concentreren. 

Laag zelfbeeld 

Door een burn-out twijfel je steeds meer aan jezelf. Je kan niet meer op hetzelfde niveau presteren en daardoor twijfel je aan jezelf. Je bent ook nog eens extra vatbaar voor kritiek, waardoor je in een neerwaartse spiraal belandt. 

Gedragssymptomen 

Bij een burn-out gaan mensen zich vaak ook anders gedragen. Onderstaande kenmerken zijn hier een voorbeeld van. 

Afhankelijkheid van middelen 

Door een burn-out kom je soms slecht in slaap. Daarom grijpt men regelmatig naar de slaapmiddelen. Ook roken hoort hierbij, omdat het zogenaamd stress vermindert. 

Isolatie 

Sociale contacten worden ook steeds vaker uit de weg gegaan. Dit leidt weer tot eenzaamheid en onzekerheid. Het kan zelfs zijn dat men vrienden verliest. Laat daarom nooit iemand vallen als hij of zij het moeilijk heeft. 

 

Pijnbestrijding met hypnose: hoe gaat dat in zijn werk?

pijnbestrijding breda

Veel mensen komen erachter dat er meer manieren zijn dan medicijnen of artsen om pijn te bestrijden. Tegenwoordig vindt men ook heil in ontspanning, yoga, meditatie en ademhalingstechnieken. Wat ook steeds meer in opkomst is, is hypnotherapie. Ervaren hypnotherapeuten zoals pijnbestrijding Breda ondervinden positieve resultaten bij cliënten. Na een aantal sessies blijken medicijnen zoals morfine of amfetamine niet meer nodig. De patiënt kan dus pijnvrij en zonder afhankelijkheid van medicijnen door het leven gaan. In dit artikel staan een aantal technieken die een hypnotherapeut toepast. 

#1 Het aanreiken van wetenschappelijke feiten 

Vooraf aan de sessie wordt er uitleg gegeven over andere methoden om pijn te bestrijden dan door het gebruik van pijnstillers. Ons brein bevat namelijk ook andere mechanismen die krachtig kunnen optreden tegen de uitingen van pijn. Dat kan onder andere door de productie van hormonen waardoor we ons goed voelen, zoals dopamine en serotonine. 

#2 Ontspannend effect

Ontspanning kan een pijnverminderend effect hebben. Bij ontspanning neemt de afstand tussen de zenuwuiteinden en de neurotransmitters die pijn veroorzaken toe. Er gaan dan minder pijnsignalen naar ons brein en dus voelen we het ook minder. Een hypnotiseur brengt je in staat van ontspanning en leert je technieken aan. Uiteindelijk kan je die zelf ook toepassen, zodat de pijn in je lichaam veel minder wordt. Uiteindelijk zal het ook helemaal afnemen. Dit is één van de technieken die wordt gebruikt bij de sessies. 

#3 Techniek van de controlekamer

Sommige hypnotherapeuten kunnen deze techniek toepassen. Het is vrij eenvoudig om toe te passen voor de vermindering van pijn en ontsteking. Hierin wordt de cliënt in een diepe staat van hypnose gebracht. Er wordt een suggestie gegeven dat de cliënt zich moet voorstellen dat hij/zij in een kamer is met panelen met knopjes die de functies van zijn/haar lichaam besturen.Uiteindelijk krijgt men het gevoel dat hij of zij controle heeft over het lichaam in plaats van de optredende pijn. Zo kan de pijn ook weer verdwijnen. Het wordt als het ware uitgeschakeld. 

#4 Veranderen van focus 

Met deze techniek verleg je de focus van pijn naar andere dingen in het leven. Het gaat dus vooral om afleiding zoeken. De cliënt moet zich andere en leukere dingen voorstellen zoals vakantie, familie of hobby’s. Op deze manier verander je de focus van pijn naar iets leukers. 

De beste techniek voor jou

Wat de beste techniek is. blijkt vaak na een intakegesprek. De hypnotiseur gaat dus eerst goed met jou in gesprek om te kijken wat bij jou aansluit. Ook kan een verzameling van technieken worden toegepast voor het beste resultaat.