Vacanso Leil

EMS training

ems spieren

Heb je verzwakte spieren als gevolg van een ongeval of operatie? Of heb je een medische aandoening, rugklachten, reuma of bekkeninstabiliteit? Dan heb je wellicht al van alles geprobeerd om deze klachten te verminderen en je spieren weer op te bouwen. Maar ben je al bekend met EMS? In de fysiotherapie wordt EMS training al meer dan 50 jaar toegepast om verzwakte spieren opnieuw op te bouwen, maar tegenwoordig kun je EMS ook toepassen om je lichaam fit te houden en veel spiergroepen te trainen.

Wat is EMS training?

De afkorting EMS staat voor Elektro Musculaire Stimulatie. EMS trainen houdt in trainen met weerstand door middel van impulsen. Deze impulsen worden via een bodysuit op de huid overgedragen. Het zenuwstelsel geleidt deze impulsen verder naar de grote spiergroepen. Hierdoor worden deze spiergroepen tot wel 30% meer geactiveerd dan het geval is bij een reguliere krachttraining. Op die manier worden de dieper gelegen spieren met EMS training dus eenvoudig bereikt. Dankzij EMS training kan het lichaam tot wel 150x meer spiersamentrekkingen produceren. Hierdoor zul je met een EMS training van 20 minuten dezelfde intensiteit bereiken als met een full body workout van maar liefst drie uur in de sportschool.

Voor wie is EMS training geschikt?

Klinkt goed, zo’n EMS training. Maar voor wie is EMS nu eigenlijk geschikt? Zoals gezegd wordt EMS al meer dan 50 jaar in de fysiotherapie toegepast om verzwakte spieren, na bijvoorbeeld een ongeval of operatie, opnieuw op te bouwen. Zo kan EMS voor verschillende medische doeleinden worden ingezet. Dit komt doordat EMS een dermate mindere belasting op spieren, gewrichten, pezen, botten en banden heeft dan reguliere vormen van sport en beweging. Hierdoor kan het worden ingezet om bepaalde medische aandoeningen te verminderen. Zo wordt EMS bijvoorbeeld ook ingezet door top sporters en in revalidatiecentra voor spierherstel.

De voordelen van EMS training

Een groot voordeel van EMS training is natuurlijk de tijd die je ermee kunt besparen. Een EMS training van slechts 20 minuten staat qua intensiteit namelijk gelijk aan een full body workout van drie uur in de sportschool. Dankzij EMS kun je dus in veel minder tijd mooie resultaten boeken. Zo zullen je inspanningen binnen enkele weken al tot zichtbare resultaten leiden. Daarnaast verbetert EMS de doorbloeding en stofwisseling, waardoor de kans op hartklachten wordt verkleind. Bovendien zorgt EMS training voor sterke spieren, zonder het lichaam zwaar te belasten. Dankzij deze sterke spieren verhoogt ook de vetverbranding, waardoor je lichaam sterker en fitter zal worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *